کشف تمدنی باستانی از پستانداران تخم گذار ، عکس

به گزارش مجله افتخار، امروزه استرالیا به عنوان سرزمین کیسه داران شناخته می گردد؛ اما حدود 100 میلیون سال پیش، استرالیا محل زندگی پستاندارنی بوده که تخم می گذاشتند. یافته های نو دانشمندان حاکی از آن است که تمدنی متفاوت از گونه ای خاص روی زمین زندگی می نموده است.

کشف تمدنی باستانی از پستانداران تخم گذار ، عکس

تینا مزدکی: یافته های دو دانشمند استرالیایی که به تازگی منتشر شده، شواهدی از عصر مونوترم ارائه می دهد. آن ها بامطالعه منطقه لایتنینگ ریج در نیوساوت ولز، متوجه شدند که آرواره های فسیل شده در این منطقه به عصر سنومانین دوره کرتاسه، بین 102 میلیون تا 96.6 میلیون سال پیش برمی گردد.

این تحقیقات نشان می دهد که 100 میلیون سال پیش، استرالیا خانه متنوعی از مونوترم ها (تک سوراخ سانان) بود که پلاتی پوس و اکیدنه تنها بازماندگان آن ها هستند. امروزه استرالیا به عنوان سرزمین کیسه داران شناخته می گردد، اما کشف این فسیل های نو اولین نشانه ای است که نشان می دهد استرالیا قبلاً خانه تنوعی از مونوترم ها بوده است و این مانند کشف تمدن کاملاً نوی است.

سه گونه نو کشف شده، ترکیبی از ویژگی هایی را نشان می دهند که قبلاً در سایر تک سوراخی های زنده یا فسیلی دیده نشده بود. یکی از برجسته ترین مونوترم هایی که به تازگی کشف شده Opalios splendens نام دارد که علاوه بر داشتن ویژگی مونوترم های منقرض شده، به مونوترم های امروزی یعنی پلاتی پوس و اکیدنه نیز شباهت دارد.

ازنظر سیر فرگشتی، Opalios splendens قبل از تکامل جد مشترک مونوترم های امروزی در نظر گرفته می گردد. آناتومی کلی بدن او کاملاً شبیه پلاتی پوس است، اما ویژگی های فک و پوزه اش کمی بیشتر شبیه اکیدنه است. بنابراین شاید بتوان آن را اکیدناپوس نامید.

یکی از داستان های چگونگی فرگشت این پستانداران تخم گذار، به دندان آن ها مربوط می گردد. قدیمی ترین مونوترم پیداشده در این منطقه باستانی، Teinolophos trusleri است که قدمت آن به 130 میلیون سال پیش بازمی گردد. در این شواهد دیده می گردد که تا 100 میلیون سال پیش، بعضی از مونوترم ها هنوز پنج دندان داشتند اما این تعداد در بعضی از آن ها به سه دندان کاهش یافته است. این در حالی است که امروزه اکیدنه ها وپلاتی پوس ها نیز اساساً بدون دندان هستند.

البته این که پلاتی پوس بالغ هیچ دندانی ندارد و نوجوانان این گونه دارای دندان های آسیاب ابتدایی هستند، معمایی است که فکر محققان را مشغول نموده است. پلاتی پوس احتمالاً نزدیک به 100 میلیون سال پیش دندان خود را در فرگشت ازدست داده اما این که چرا دندان های آسیاب خود را ازدست داده هنوز نامعلوم است. احتمالاً عوامل محیطی در استرالیای 2 میلیون سال پیش، باعث شد پلاتی پوس در پی غذای نرم تر و لغزنده تر باشد.

تصویری که یکی از محققان رسم نموده، شش پستاندار تخم گذار مختلف را نشان می دهد که بیش از 100 میلیون سال پیش در این منطقه با یکدیگر زندگی می کردند. این که فرگشت هر یک از آن ها سرنوشت متفاوتی را از سر گذرانده تا هر یک بتوانند در مسیرهای مختلف به زندگی خود ادامه دهند قابل توجه است.

اکنون می دانیم شش گونه مونوترم (تک سوراخ سان) وجود دارد که سه گونه آن در این منطقه زندگی می کردند. این کشف، خاندان مونوترم ها را بیش از 20درصد متنوع تر نموده است. دلیلش آن است که فسیل های مونوترم بسیار کمی وجود دارد، بنابراین یافتن فسیل های نو می تواند اطلاعات بیشتری در خصوص محل زندگی آن ها، شکل ظاهری و چگونگی تأثیر تغییرات محیطی بر تکامل آن ها بدهد.

پلاتی پوس و اکیدنه گونه های نمادین استرالیایی هستند. کشف این چندین گونه نو در منطقه ای کوچک نشان می دهد که شجره نامه خانواده مونوترم های تخم گذار بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که پلاتی پوس و اکیدنه تا به امروز نشان می دادند.

درحالی که تحقیقات میدانی در مزوزوئیک استرالیا ادامه دارد، دانشمندان به افزایش درک خود از چگونگی فرگشت حیات در طول زمان ادامه می دهند. فسیل های اوپال نادرند، اما فسیل های مونوترم اوپال شده بی نهایت کمیاب ترند. بااینکه احتمالاً هزاران مونوترم فسیل شده وجود دارد اما دانشمندان نمی دانند کجا باید در پی این فسیل ها بگردند.

این نمونه ها به دنیا نشان می دهد که مدت ها قبل از اینکه استرالیا به سرزمین پستانداران کیسه دار تبدیل گردد، اینجا سرزمین مونوترم ها بود. به نظر می رسد که این جانوران در 100میلیون سال پیش، بیشتر از هر جای دیگری در زمین، در لایتنینگ استرالیا حضورداشته اند.

منبع: phys

54323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 خرداد 1403 بروزرسانی: 8 خرداد 1403 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2264

به "کشف تمدنی باستانی از پستانداران تخم گذار ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تمدنی باستانی از پستانداران تخم گذار ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید